КЪМ ЗАКОНА ЗА ОБРАЗОВАНИЕТО
Предлагам следния текст за
УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ, УЧЕБНА ПОДГОТОВКА И УЧЕБНА
ПОДГОТВЕНОСТ
Чл. 73. (1) Учебното съдържание е съвкупността от знания,
умения и отношения, които са необходими за изграждането на компетентностите на
учениците. Учебната подготовка е процесът на изграждане на тези компетентности.
Учебната подготвеност е степента на изграденост на тези компетентности, както и
на тяхната съвкупност за съответния клас, етап и степен на образование.
Постигането на необходимата и достатъчна учебна подготвеност е основание за
преминаване на ученика в по-горен клас, етап или степен на образование.
(2) В процеса на учебната подготовка училищата осигуряват
условия за постигане на учебната подготвеност на учениците за съответния клас,
етап и степен на образование.
(3) Учебното съдържание, неговите видове и обем, неговото
разпределение в учебните програми по предмети, разпределението на учебното
време в учебния план...., както и необходимата и достатъчна учебна подготвеност
на учениците за съответния клас, етап и степен на образование се определят с
ДОС за учебното съдържание, учебното време, учебната подготовка и учебната
подготвеност на учениците.
Чл. 74. (1) Учебното съдържание, учебната подготовка и
учебната подготвеност на учениците включва следните групи ключови
компетентности:
1. компетентности в областта на българския език;
2. умения за общуване на чужди езици;
3. математическа компетентност и основни компетентности в
областта на природните науки и на технологиите;
4. дигитална компетентност;
5. умения за учене;
6. социални и граждански компетентности;
7. инициативност и предприемчивост;
8. културна осъзнатост и умения за изразяване чрез
творчество;
9. умения за подкрепа на устойчивото развитие и за
здравословен начин на живот и спорт.
/вероятно ще се наложи прецизиране ?????????????/
Чл. 75. (1) Учебното съдържание, учебната подготовка и
учебната подготвеност на учениците, както и учебното време в учебния план се делят на две части: основна и
допълнителна:
1. Основната част е определена от МОН и съставлява
максимум 60% от цялото учебно съдържание и учебно време за основната степен и
първия етап на средната степен на образование и максимум 20 % за втория етап на
средната степен на образование;
2. Допълнителната част се определя от УЧИЛИЩЕТО /след
решение на педагогическия съвет се утвърждава от директора/ и съставлява
минимум 40% от цялото учебно съдържание и учебно време за основната степен и
първия етап на средната степен на образование и минимум 80 % за втория етап на
средната степен на образование;
(2) Основната и
допълнителната част от учебното съдържание и учебното време се определят съобразно общи правила, посочени
в ДОС за учебното съдържание, учебното време, учебната подготовка и учебната
подготвеност на учениците.
Чл. 85. (1)
Учебният план разпределя учебното време по брой часове между учебните
предмети и/или модули за етапи и степени на образование.
(2)
Структурата на учебния план обхваща два раздела:
1. основен
– определен от МОН;
2. допълнителен –
определен от училището;
РР: Относно оценяването:
Оценяването е по скалата за оценяване, съобразно
степените на подготвеност на ученика,
ПО ОТДЕЛНО ЗА ВСЯКА ОТ ДВЕТЕ ЧАСТИ /основна и
допълнителна/
от учебното съдържание.
Отделна оценка /от 2 до 6/
за всеки учебен предмет от всяка от двете части
/независимо в коя от двете части се намира този предмет/;
РР: относно предимствата на това разпределение и
процентите:
Това разпределение на учебното съдържание, подготовка и
подготвеност и учебното време осигурява
СЪЩИНСКА АВТОНОМИЯ на училищата и
освобождава държавата да диктува
ПРОФИЛА И ПРОФЕСИОНАЛНАТА СПЕЦИФИКА НА УЧИЛИЩЕТО
Разпределението по проценти, както и наименованието на
двете части може да бъде и друго.
Райчо Радев