Изпращам Ви поканата от Департамента по философия и социология при НБУ за нов съвместен семинар, в който ще се дискутира отново гражданското ни образование. Подробностите са в прикачения файл. Този път организаторите са поканили други авторитетни личности и обещават да поемат разходите на колегите от страната, ако такива бъдат одобрени. Препращам Ви и писмото на доц. Д. Вацов:
Драги колеги,
На онези, с които не съм се видял и чул този месец, желая една много успешна година!
С проф. Христо Тодоров, в качеството му на ръководител на проект "Какво значат думите в България?", Ви предлагаме една нова идея за семинар на нашия клуб, с която вече да си направим традиция. Надявам се като съучредители на Клуба да ни подкрепите и да реализираме още едно пълноценно и може би още по-качествено обсъждане на съвместните ни проблеми.
Предлагаме ви семинарът да бъде на тема "Какво значи гражданско образование? Основни проблеми и понятия" и да се проведе в НБУ на 23-24 февруари 2013 г. ;(събота и неделя). Надявам се да участвате и да разпространите информацията до всички заинтересовани наши колеги. Вижте Анонса в прикачения файл.
Този път е добре лекторите да са различни и затова поканихме за доклади членове на екипа на проекта ни, които са се занимавали с гражданско образование, както и неколцина колеги, които са водили и провели цялостни изследвания по проблема.
Надявам се да харесате идеята. Очаквам Вашите съдържателни оценки и предложения.
Най-сърдечно,
Димитър Вацов
Поздрав и от мен: Лилия Ж.
С Е М И
Н А Р
„Какво
значи гражданско образование?
Основни
проблеми и понятия“
23-24
февруари 2013 г.
409 зала, І корпус (следва
да бъде потвърдено),
Нов български университет
Семинарът е
инициатива на Клуба на учителите по
„Обществени науки и гражданско образование“ към Департамент „Философия и
социология“ на Нов български
университет и се провежда в рамките на изследователски проект Какво значат думите в България? В търсене на
интегрален философски и социологически подход към езика с ръководител проф.
д-р Христо Тодоров (Департамент „Философия и социология”, НБУ). Проектът е
финансиран от Фонд „Научни изследвания”.
АНОТАЦИЯ:
Актуална ситуация:
В момента на второ
четене н Народното събрание тече приемане на новия Закон за предучилищното и училищното образование, работни групи към
МОНМ вече са изработили нови ДОИ и учебни програми към него, без те все още да
са обнародвани. Гражданското образование е основен приоритет и в новия Закон.
Въпреки че обществени дискусии се състояха около приемането на Закона, в тях на
фокус бе преди всичко общата нормативна рамка, но не и съдържанието на училищното образование. Гражданското образование не
прави изключение. Както като предметен цикъл „Обществени науки и гражданско
образование”, така и като самостоятелен предмет (досега „Свят и личност”, а
вероятно самостоен предмет според новите стандарти), в съдържателен план то не
е подлагано на широк обществен дебат, основан върху сериозни изследвания. Оттук
и следната констатация: в българското
общество липсва консенсус относно целите и конкретните задачи на гражданското
образование. В публичното пространство и в нормативните документи целите на
гражданското образование влизат като общи клиширани фрази, докато начинът на
конкретизация на общите цели в учебните програми и в учебната практика не е
подложен на внимателна критическа преценка. Сериозни критични изследвания на
гражданското образование впрочем вече са налице. Но направените досега
изследвания не успяват да надскочат ограниченията на академичните среди и да
получат видимост и подкрепа от преките участници в образователния процес
(учители и ученици), нито от администрацията на Министерството. Затова
настоящият семинар следва да се фокусира върху това: Какво в съдържателен план значи гражданско образование? Какви са
основните проблеми и понятия, които влизат или трябва да влязат в учебните
програми, и как те да станат действителен граждански ресурс за учениците?
Цели:
Семинарът си
поставя две взаимосвързани цели: 1. Важна цел е да се направи диагностика на общото състояние на
гражданското образование в момента (на базата на вече проведени изследвания
и преподавателски опит). 2. Друга важна цел е да се посочат конкретните проблеми, с които се сблъскват
в училище преподавателите по „Свят и личност” по отделните теми на учебната
програма. Само при засрещането на тези две перспективи – към общото и към
конкретното – е възможно семинарът да породи продуктивни идеи както за
нормативното рамкиране на гражданското образование в България, така и за
конкретните начини на преподаване в училище.
С оглед на
формулираните две цели са предвидени и два формата за участие – тридесет
минутен доклад по общите проблеми и петнадесетминутна презентация по една от
осемте теми на сегашната учебна програма по „Свят и личност”.
В случай, че към
датата на провеждане на семинара новите Държавни образователни изисквания и
учебните програми към новия Закон бъдат обнародвани, те следва да бъдат
използвани за първоначален сравнителен анализ от всички участници.
Поканени и потвърдили участие с доклади:
Проф. Кольо Коев,
д.с.н., Департамент „Философия и социология”, Нов български университет;
Доц. д-р Ясен
Захариев, Департамент „Философия и социология”, Нов български университет;
Доц. д-р Светла
Колева, Институт за изследване на обществата и знанието;
Доц. д-р Петя
Кабакчиева, Катедра „Социология”, Софийски университет;
Проф. Албена
Хранова, д.ф.н., Катедра „Философия”, ПУ „Паисий Хилендарски”;
Доц. д-р Тодор
Христов, Катедра „Теория на литературата”, Софийски университет;
Доц. д-р Веселин
Методиев, Департамент „История”, Нов български университет;
Конкурс за презентации:
Департамент „Философия и социология”
обявява конкурс за 12 (дванадесет) петнадесетминутни презентации на учители по
„Свят и личност”, които да бъдат включени в програмата на семинара. Постъпилите
презентации ще бъдат оценявани от жури в състав: проф. д-р Христо Тодоров
(ръководител на проекта Какво значат
думите в България?), доц. д-р Димитър Вацов (ръководител на Департамент
„Философия и социология”) и доц. д-р Ясен Захариев (Департамент „Философия и
социология”).
Всяка презентация следва да покаже авторски прочит на това: какви са
основните проблеми и понятия, с които учениците трябва да бъдат запознати по
една (по избор) от общо осемте основни теми от учебната програма на „Свят и
личност” – приоритет се дава на авторския избор и подход към конкретно учебно
съдържание, в критичен дух към нормативните изисквания и наличните учебници и
учебни помагала.
Департамент „Философия и социология”
ще поеме всички разходи (пътни, настаняване, дневни) на одобрените дванадесет
участника.
Кандидатите следва да изпратят
анотация (до 20 реда) и/или презентация по една от темите на „Свят и личност”
на електронния адрес на секретаря на Департамент „Философия и социология”
Евгени Шиков (e.shikov@nbu.bg). Заявки
се подават до 18 февруари 2013 г.
София, С
уважение:
28 януари 2013 г. доц.
д-р Димитър Вацов,
Ръководител
на
Департамент
„Философия и социология“
Няма коментари:
Публикуване на коментар