неделя, 16 ноември 2014 г.

ДЪРЖАВАТА И ПРОМЕНИ В ОБРАЗОВАНИЕТО

Дискусия за ролята на държавата в промените на образованието !!!
Успешната образователна реформа в Полша стъпва точно нещата, които ние от Национална мрежа на родителите дъвчем от няколко години (цитирам от статията):
- образованието не трябва да слугува на догмата за трупане на академични знания,
- училищата и учителите да са свободни да определят сами учебната си програма, образователните изисквания са краен ориентир.
- Въвеждане на външно независимо оценяване на резултатите;
- всички училища, включително и частните са равнопоставени в получаването на субсидии;
- децентрализация на управлението на образованието - директорите се назначават чрез конкурс на местно ниво, премахва се държавният монопол върху създаването и функционирането на училищата
Архитектът на образователните реформи в Полша за това, как полските ученици станаха едни от най-успешните в Европа
ОТ CAPITAL.BG
  • Nina Teneva "В крайна сметка главната цел на преподаването не е да натъпчем главите на учениците с много материал. А да ги накараме да разсъждават, да защитават мнението си, да мислят логично. "
  • Gergana Murgova Д а , Нина , но може ли всеки учител да си прави програма, трябва да има рамки! Второ защо да са равнопоставени частни и държавни училища при субсидиране? Ако е така , защо да са разделени на частни и държавни?
  • Николай Дренчев Не става впрос всеки учител да прави програма от А до Я, а да може гъвкаво да прилага някоя от десетките разработени, а ако е добър учител - защо да не работи по собствен път, щом достига до (надявам се достатъчно общо формулирана) крайната цел.
  • Райчо Радев Приятели, нали за всички става ясно, че нито те са минали, нито ние можем да минем без участието на държавата. Яворе, държавата е необходимото зло и това зло ние трябва да го превърнем в добро - за образованието. Спомнете си как отхвърлихте идеята ми д...Вижте още
  • Петя Перпериева Много точно, Райчо!
  • Николай Дренчев Нямам идея какво е отношението на държавата към демократичното образование, но отношението на държавните чиновници е категорично негативно, защото първо - биха загубили властовия си контрол върху всички и всичко, а второ - ако има други системи, с които да сравняваме може да се окаже че единствено познатата им тоталитарната система е безкрайно скъпа и кошмарно неефективна.
  • Петя Перпериева И с теб съм съгласна, Дренчев. Някои държавни чиновници натискат столовете си отпреди 89-та. Всички знаем приказката за новия... със стари...
  • Явор Ганчев Райчо: трябва да принудим държавата да промени образованието.
    Явор: трябва да променим образованието, за да принудим държавата.
  • Николай Дренчев Пропуснах: а може да се окаже че в тяхната единствена образователна система учителите са най- стресирани, най-неудовлетворени и най-зле платени спрямо всички други образователни системи!
  • Елена Петкова Образователната реформа на поляците стъпи на икономическата такава със забележителния стратег Лешек Балцерович. С две думи - съхраниха икономика и селско стопанство и произвеждат. Това дава възможност и малките общини да инвестират в местното училище (по статията). Образованието в БГ чака на европари. Защото българското производство е пренебрежимо малко... децентрализация без местен ресурс как?
  • Елена Петкова Докато полските граждани и политици правеха товаhttp://bg.wikipedia.org/.../%D0%9B%D0%B5%D1%88%D0%B5%D0... българите правехме това http://www.youtube.com/watch?v=0YlwNY0DnT0
  • Елена Петкова Голямата крачка, препоръчвана от г-н Марчиняк...какво да кажа - стартовете ни в образованието с поляците не са просто различни, те са разнопосочни - техният по икономически трасирана писта,вкл. с цел достойни работни места в родината , нашият....
  • Райчо Радев

Няма коментари:

Публикуване на коментар