Здравей,
Ангеле, Приятелю,
Здравейте
Съмишленици,
Подкрепям
подписката-искане за прекратяване на преследванията и наказанията на Ангел
Грънчаров и съпругата му и възстановяването му на длъжността „учител по
философия“, а на съпругата му - предоставяне на възможност да продължи
учителската си работа.
Верен
на своите убеждения, основани на филисофска концепция, определяща непреклонна
преданност на идеите за свобода на личността и съответна същностна промяна в
образованието, Ангел влиза в противоречие с правилата на социума, с нормите на
изграждане, организиране и функциониране на настоящата образователна система.
Утвърдената
нормативна база на образованието и МОН оправдава управленско поведение на
директорите, каквото е това на директорката на Ангел Грънчаров и директорите от
Пловдив. НО, това „оправдано“
управленско поведение, има своите различни, конкретни измерения в
различните типологии на директорите т.е. то е в пряка зависимост от гносеологическата,
аксиологическата, психологическата, интелектуалната, моралната, прогностичната,
прогресивната и т.н. нагласа, ориентация и дълбочина на съзнанието, мисленето и
активност на съответния дириктор, подчинена на стремеж към успех /на всяка цена
или при определена цена/. Специфичната подреденост на тези качества определя
различието в отношението към желана или нежелана публечност на
вътрешноучилищния живот. Различието в тази подреденост на качества у стария и
новия директор се откроява в отношението, страха и реализацията на формулата
„Той прави публечно достояние всичко ставащо в училището“. Старият директор не
се притеснява от реализацията на подобна формула, защото няма от какво да се
притеснява и естествено не се стига до нейното осъществяване и Ангел не е враг.
При новия директор спецификата на тази подреденост е друга и наличието, а още
повече реализацията на тази формула е жизнено важна и неприемлива, поради
което този, който прави публично
достояние негативни вътрешноучилищни факти става враг. Затова Ангел става враг.
От
изявите и изявленията на директорката на Ангел разбирам, че не мога да се
надявам да ме разбере.
Убеден
съм, че същата директорка и другите ортодокси в образованието ще действа най-малкото
уважително към Ангел и другите като него, ако нормативната база определя,
одобрява, награждава и изисква от нея да внедрява методи, принципи и механизми
на свободното образование, да утвърждава общуване между учители, директори,
ученици, родители основано на свободното взаимодействие между субектите в
училище, подчинени на непринуденото
развитие на способностите на децата и разгръщане на техните таланти. Много от
учителите не желаят, а вероятно и не могат да разберат коренното различие на
свободното образование от нашето настоящо масово образоване и се чувстват добре
в своето „свободно“ битие на училището и самодоволно са готови да смачкат
всеки, който не мисли като тях.
Причините
за съществуването на тази непрогресивна нормативната база са много и още дълги години
борещите се за адекватна на съвремието ни същностна промяна в образованието ще
страдат, така както страда Ангел и неговото семейство. Съчки в огъня на това
страдание хвърлят не само ортодоксалните директори, учители, родители, но и тези,
които в друга по-свободна училищна и учебна среда биха се спрели и
противопоставили.
Безнадеждността
за същностна промяна в образованието е определена и от липсата на гражданско
съзнание за тази промяна, а структурите на гражданското общество /НПО-та/ са
ориентирали своята идейна платформа и дейност към палиативни промени или към
прикрити меркантилни цели. Нямаме избор – НПО – та са далече от борбата за
същностна промяна в образованието и затова не подкрепят Ангел и го отхвърлят:
езикът му бил остър, принципите му били неподходящи за установените правила и
изисквания, невъздържан и рязък бил в критиката на другите, бива критика на
образованието, но чак пък толкова. А нима е възможно езикът да е благ, принципите
да са конюнктурни, а критиката да бъде въздържана и милозлива, когато бъдещето
на България е обречено на неграмотност, безперспективност, немотия и несвобода,
когато образованието е вклещено в командноадминистративни принципи и правила.
Образованието
ще се ориентира към своята същностна промяна и респ. учители като Ангел ще
бъдат добре приети, когато мисленето в така несбъдналото се гражданско общество,
мисленето в българския парламент и правителство постигне мисленето във
Финландия и други европейски страни. До постигането на този тип мислене, на
първо време ще бъде полезно да бъдат нормативно осигурени възможности за
внедряването на иновативни идеи от отделни учители /като Ангел/, които имат съответно
убеждение и желание за осъществяването им в образователната практика.
И
нещо за троловете и пишещите със злоба, ненавист, с много удивителни и
др.п.: Ако искат да участват смислено в
дебатите, да отговарят на характеристиките на достойния учител /директор/, на
достойния човек, нека да знаят, че мотивите за поведението на Ангел Грънчаров,
за неговата непреклонна борба не са основани на някакви първични нужди или
неспособности, а тъкмо обратното. Неговата борба е предпоставена от задълбочено
философско осмисляне на човешката същност и предназначение /в измеренията на
съвременния български учител/.
ЩЕ НАМЕРИТЕ СЪЩЕСТВЕНИТЕ ПРЕДПОСТАВКИ В
МИСЛЕНЕТО И МОТИВИТЕ НА АНГЕЛ ГРЪНЧАРОВ
ПРИ-ВНИМАТЕЛНО ПРОЧИТАНЕ НА НЕГОВИТЕ
КНИГИ ЗА ФИЛОСОФИЯТА, ФИЛОСОФИТЕ И ОБРАЗОВАНИЕТО.
Ангеле,
Приятелю,
Борбата
ти за свобода в образованието е смислена и ориентирана към бъдещето.
Подкрепям
те!!!
С
уважение към каузата, твоя труд и борба искам да помогна, поради което,
моля, изпрати ми книги и списания за 100 лв. и
адрес, на който да ти ги заплатя.
Райчо
Радев
Няма коментари:
Публикуване на коментар