неделя, 18 януари 2015 г.

РИО И ПРАВИТЕЛСТВАТА

РИО И ПРАВИТЕЛСТВАТА
По повод на изказване на колега от ИПО /институт за прогресивно образование/ на страницата на Педагози публикувах мнение за ролята на РИО /регионален инспекторат по образованието/ и смяната на правителствата. Разви се дискусия, която  пренасям в блога си..
Райчо Радев
16 януари в 00:27 · Pernik
ПРАВИТЕЛСТВАТА И СМЯНАТА НА ПРАВИЛНИКА НА РИО!?
Правилникът за работата на регионалната институция в образованието е значително по-устойчив нормативен документ и той не се сменя със смяната на всяко правителство. Това не е случайно, защото този правилник "устройва" всяко правителство. Под девиза "смяна на политиката" с този правилник всяко правителство сменя кадрите, т.е. възстановяват се на работа или се намира работа за активистите /партизаните/ на новоуправляващата партия. "Конкретната политика на всяко правителство" не сменя правилника на РИО, а сменя началниците на РИО, които сменят част от директорите, а те сменят част от учителите. Тази порочност в организацията на образованието може да се ограничи с новия закон и намесата на политиката в образователната система да се сведе до нейното рационално, предметно определено присъствие.
Явор Ганчев
Може ли, Райчо, да посочите къде в проекта за закон има подобна възможност?
Natalia Dimitrova
Изключителна рационализация е да няма такава структура РИО. Така храненето на партийни кадри ще изчезне, а експертите ще могат да си изпълнят ролята на носители на новаторство и помощници на учителите. Аз съм "За" електронно МОН и да се научат един човек да върши повече работа, а не да се назначат десетима за една проста справка. И накрая директорите и учителите я изготвят.
Явор Ганчев
 Наталия Димитрова, богохулствате!
Natalia Dimitrova
 Анатема на такива като мен!  В моя защита ще кажа, че идеята е в името на икономията и го броя за професионално изкривяване - в училище всичко се икономисва, понякога и заплатите:)
Dobrinka Spasova
Царица Парица ни върти на ръжен.
Райчо Радев
Да освободим образованието от оковите на бюрокрацията!!! Не познавам всички пътища за това, но може би първо трябва да преодолеем съпротивата на тези, които се чувстват удобно в нея. Новият закон е шансът ни за ускорение!!!
Явор Ганчев
 Пак, с риск да стана досаден, кой член от новия закон, явно съм пропуснал нещо?
Мариела Геренска
 Яворе, напиши го!
Явор Ганчев
Мариела, бъркаш ме с някого.
Мариела Геренска
Няколко пъти предлагаш нещо, та си рекох, че може и да помогнеш...
Явор Ганчев
Предлагам да четем, освен да приказваме, затова попитах на кои членове се позовава г-н Радев, когато възлага надеждите си на проектозакона, който всъщност увеличава административната тежест над образованието, а не я намалява.
Райчо Радев
Яворе, намесата на политиката в образованието и механизмите на бюрократичната машина са заложени в почти всички членове на закона. Ако не се опитаме да внесем промени в закона в духа на демократичното образование, ще гледаме как догматичното, административнобюрократично образование тържествува. Опитай се да промениш системата и да я придвижиш към своите идеи за свободно, демократично образование. Цъкането с език отстрани не върши работа. За духовното бъдеще на децата ни става дума, а не само да докажем, че нашите идеи са прогресивни.
Райчо Радев
Яворе, съветът ти да четем закона преди да приказваме за него е правилен. Казвам го без ирония. Прочел съм и съм премислил многократно проектозакона и затова си позволявам да пиша /приказвам/ за него. Предлагам ти да прочетеш текста "МОМН лъже себе си, нас или ГЕРБ" 2011 /за концепцията/, който можеш да намериш в ИПО. Там съм представил критиката си на проекта на ГЕРБ за този закон, разбира се, след като съм прочел и премислил концепцията.
Явор Ганчев
 Райчо, кой казва, че не опитваме да внесем промени? Нито цъкането с език върши работа, нито безпочвения оптимизъм.
Райчо Радев
Не зная всичко и не мога всичко, а мисля и действам в собствената си ограниченост, а ако не съм прав, винаги ще се намери един човек или група от хора, които ще знаят повече и ще могат повече и ще коригират "безпочвения оптимизъм". В цялата безизходица в образованието, определена от заобикалащата ни мизерия /материална и духовна/, новият закон може да се превърне в лъч надежда за бъдещето на България, ако не само го ругаем, но и даваме адекватни на бъдещето идеи за промени в него. Това е почвата за моя умерен, критичен оптимизъм.
Явор Ганчев
 Не бихме ли могли, след като обсъдихме оптимизма, да се съсредоточим върху умереността и критиката. За оптимизма разбрах, за критиката не - къде е твоята критичност? Попитах за членове, неслучайно. Посочи членовете, които ти вдъхват оптимизъм. Правната материя не е поезия (зона на добрите намерения и любовта), нито е астрология (зона на гадания за бъдещето), нито е религия (зона на вярата и надеждата в чудесно спасение). Правото е точна наука. Понякога по-точна от математиката, която допуска метафизиката в зоните на неизследваното. Правото работи само при определени условия, те трябва да са спазени всичките. Иначе нямаме правова държава, а феодална държава, в която всичко зависи от волята на властимащия и от способността на подчинените му да се адаптират към променящите се обстоятелства.
Та, кажи ми членовете и да вземем да ги обсъдим чисто правно. Защото това е закон, не е литература или философия.
Райчо Радев
 Уточнявам, че в момента пиша по много членове и алинеи на закона. Обсъждането е с участници в ИПО. На въпроса ти /за членовете от закона/ не мога да отговоря веднага и конкретно. Но въпросът за свободата и разширяването на нейните граници се съдържа там, където се говори за автономията на училището, за свободата на избор на учебния план, учебната програма, методите, организацията на обучението, домашното образование, иновативното училище и др.п.

Няма коментари:

Публикуване на коментар